Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading Zaharuddin Abd Rahman Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang como (Forex Trader) sejak 2008, iaitu sejak dal awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk artikel tersebut Di link berikut: - Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Sharia, ulama, ahli ekonomi, banqueiros dan peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Palavras-chave para esta foro pula bukanlah disediakan oleh individuais tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Selain itu, mereka juga telah bertemu plataforma plataforma dinâmica FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman. Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama sekali mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana penyelidikan mereka jauh lebih dalam dari hanya sekadar pengalaman, tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Banco Negara Malásia selaku regulador. Hasil daripada kajian kumpulan pengkaji pertama yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Muhammad Bin Som, Dr. Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En. Wan Norhaziki Wan Abdul Halim. Kesimpulan mereka mencatatkan seperti berikut: - 1. Local forex yang dijalankan oleh individual melalui plataforma internet agak berbeza daripada konsep ponto forex yang dijalankan di peringkat inter-banco. Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani (ponto de valor), tetapi diari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T2. Malah penyelesaian tidak akan berlaku selagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip kepada para a frente forex, kerana apabila pedagang membeli sesuatu matawang daripada corretor, beliau tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya. Sebaliknya, pedagang akan menikmatinya setelah beliau menjualnya semula kepada corretor pada waktu hadapan. Apa yang membezakan local forex oleh indivíduo dengan avançado forex ialah kadar tukaran matawang masa hadapan adalah tetap iaitu kadar yang dipersetujui pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang dalam spot forex tidak tetap, tetapi berdasarkan turun naik harga pasaran matawang yang didagangkan. 2. Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang eing dibujo melalui saluran-saluran yang tidak sah. Mala, terdapat peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 (1) dan Seksyen 4 (1), (2) dan (3) Akta Kawalan Pertukaran Wang (AKPW) 1953. Mana-mana individu dilarang sama sekali berurus niaga Matawang asing, kecuali setelah mendapat kebenaran Pengawal Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malásia. 3. Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard alavancagem, riba al-nasiah rollover interesse, qabd, menjual matawang yang tiada dalam pegangan (qabd) dan spekulasi yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh individu adalah tidak mengikut landasan syarak Yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang (baía alSarf). Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malásia yang dianggotai oleh Prof. Madya Dr. Asmadi Mohd Naim, Dr. Hasniza Mohd Taib, Dr. Muhammad Nasri Hussain. Kertas mereka menyimpulkan seperti berikut: - Perdido em pergaminho, perdoado em forex online adalah tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. Eu. Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Sarf dan mengandungi unsur riba. Ii. Sekiranya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberian pinjaman oleh corretor, perkara tersebut masih termasuk dalam aktiviti yang dilarangkan oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan pinjaman dan jual-beli. Iii. Menjual matawang secara menangguhkan penyerahan adalah dilarang por Syarak. Syarat, qabd, dalam, majlis, tidak, wujud, dalam, transaksi, ini. Keharusan melewatkan penyerahan (qabd) tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk dalam konsep darurat bagi transaksi bonafide. Iv. Urusniaga corretor secara online ini mengandungi unsur baía al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memliki matawang sebaliknya untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. V. Urusniaga ini jugar mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. Vi. Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang bergantung kepada turun naik harga atau angka. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dessat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman zaharuddin 1 de junho de 2011 Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Shariah, ulama, ahli ekonomi, banqueiros de peguam. Tiga kertas kerja dibentangkan. Palavras-chave para esta foro pula bukanlah disediakan oleh individuais tetapi dibuat secara berkumpulan. Ini bermakna kertas kerja tersebut wajar diberikan lebih kredit kerana merupakan buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai pengulas dalam majlis semalam. Secara dasarnya hampir kesemua kesimpulan yang dessat oleh kedua-dua kumpulan adalah sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali Demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut dicapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka (yang belum diedit selepas muzakarah) untuk bacaan asas. Sebarang permasalahan bolehlah terus disampaikan kepada mereka Adicione esta página aos seus sites favoritos de social bookmarking. Mais. ATURAN HUKUM Aturan hukum adalah sah menurut pepatah yang tidak ada seorangpun yang kebal terhadap hukum. Ungkapan telah digunakan sejak abad ke-17, namun konsep dapat ditelusuri ke Yunani kuno. Aristoteles mengatakan seperti ini: hukum harus mengatur. Dalam UU Romawi kuno, yang berdaulat secara pribadi kekebalan (solutus Legibus), tetapi orang dengan keluhan bisa menuntut negara. Salah satu cara untuk bebas dari aturan hukum adalah dengan menyangkal bahwa berlakunya suatu memiliki atribut yang diperlukan hukum. Aturan hukum Oleh karena itu telah digambarkan sebagai sebuah gagasan sangat sukar dipahamisehingga menimbulkan suatu perbedaan merajalela pemahaman. Paling tidak dua konsep utama aturan hukum dapat diidentifikasi: sebuah formalis atau tipis dan substantif atau tebal definisi aturan hukum. Definisi formalis aturan hukum tidak membuat penilaian tentang kebenaran dari hukum itu sendiri, tetapi menentukan atribut khusus yang prosedural kerangka hukum harus dimiliki untuk menjadi sesuai dengan aturan hukum. Konsepsi substantif dari aturan hukum melampaui ini dan termasuk hak-hak substancial tertentu yang dikatakan didasarkan pada, atau berasal dari, aturan hukum. Meskipun kredit untuk mempopulerkan istilah regra da lei di zaman moderno ini biasanya diberikan kepada AV tidak pasti, 2 6 pengembangan konsep hukum dapat ditelusuri melalui sejarah sejauh Yunani Kuno. Artikel ini adalah bagian dari Seri Politik Politik Daftar topik politik Politik menurut negara Politik menurut pembagian Politik ekonomi Politik sejarah Politik sejarah dunia Politik filsafat Ilmu politik Sistem Politik o Federação o Feodalisme o Monarki o Parlemen o Presiden o Semi-presiden o Kapitalis o Komunis o Anarkis O Ekonomi campuran o Kota-negara o Kediktatoran o sutradara Relações internacionais (teori) Politik ilmuwan Perbandingan politik Administrasi umum o Birokrasi Street tingkat birokrasi o Adhocracy Kebijakan publik (Hukum doktrin) Publik bunga Pemisahan kekuasaan Legislatif Eksekutif Peradilan Pemilihan cabang Kedaulatan Teori perilaku politik Pemilihan Pemilihan Sistem Pemungutan suara Federalisme Bentuk pemerintahan Ideologi Politik kampanye Partai politik Portal Politik v 8226 d 8226 e Aturan hukum adalah ideal kuno, dan telah dibahas oleh para filsuf Yunani Kuno seperti Platão dan Aristoteles sekitar 350 SM. Plato escreveu: Dimana hukum dikenakan untuk beberapa kewenangan lain dan sudah tidak ada yang sendiri, runtuhnya negara, dalam pandangan saya, tidak jauh, tetapi jika hukum adalah penguasa pemerintah dan pemerintah adalah hamba, maka situasi penuh dengan janji dan laki-laki menikmati semua berkat - berkat yang mandi dewa di suatu negara. Demikian pula, Aristoteles mendukung aturan hukum, menulis bahwa hukum seharusnya mengatur, dan mereka yang berkuasa harus pelayan hukum. Cicero menulis, Kita semua hamba hukum agar kita bisa gratis. Sebuah referensi terhadap aturan hukum yang berlaku untuk kerajaan Mediana ditemukan dalam Kitab Daniel, dimana dinyatakan bahwa tidak ada yang sewenang-wenang raja dapat mengubah hukum yang ia telah sebelumnya ditetapkan: Masalahnya berdiri cepat, menurut hukum di Media da Pérsia, yang tidak dapat dicabut. Supremasi hukum tidak berarti sebuah gagasan secara eksklusif barat: di sekolah filsafat Legalisme Cina di abad ke-3 SM, Han Fei Zi diartikulasikan tiga prinsip pemerintahan, Fa yang pertama (Cina: pinyin: f harfiah hukum atau prinsip), yang menyatakan bahwa undang - Undang, bukan penguasa, jalankan negara, dan lebih jauh bahwa hukum ditulis dan publik.
No comments:
Post a Comment